סדרת הארכיטיפים החדשה




סדרת הארכיטיפים







הלוחם בחיים, בפילוסופיה, בקולנוע 

                                                  
מחיר קטלוג: 98 ש'
מחיר אחרי הנחה: 70 ש'
186 עמ'

הגיבור הוא היוצא מן הכלל, זה שגם כאשר הוא פוחד כמו כולם, הוא אינו מניח לפחד לשתק אותו. הוא לומד להפוך את הפחד והכאב לידידים, סמי מרץ ומורים רבי ערך. האדרנלין, הסם הגדול, שבו משתמש הטבע כדי להכין את הגוף למנוסה או התקפה, הוא הדרקון עליו רוכב הגיבור מתוך שליטה עצמית. וכך, כאשר אחרים בורחים על נפשם, הוא נשאר לבדו מול האיום. כאשר אחרים נכנסים להיסטריה, הוא נכנס למדיטציה. כאשר אחרים נשברים, הוא נעשה חסון יותר. כל גיבור יודע בחוש מה שידע ניטשה, "מה שלא מחסל אותי – מחסן אותי".
הירא ורך הלבב אינו מתאים לצאת למלחמה. הגיבור הוא אדם אמיץ. הוא הופך את גופו לכלי נשק קטלני. אך החשוב מכל, לבו חזק משל אחרים. דומה, מערכת העצבים שלו מפותחת בצורה יחודית. היא עומדת בזעזועים שגורמים לאחרים להיסדק ולא פעם לאבד לגמרי את עשתונותיהם, שלא לומר דבר על אובדן היושרה שלהם.
הקרב האמיתי הוא תמיד פנימי – בין האדם לעצמו. היריב שלך הוא רק ראי לראות בו את פניך שלך. הטוהר שלך נבחן במיוחד כאשר מתוך הראי הזה אתה רואה השתקפות מעוותת. האם תיפול קורבן לשנאה, לפשע? אם תתפתה, אתה תהפוך להיות האיש שמולך, השונא שלך. אתה תדבק בזוהמה שלו. אם אתה גיבור אמיתי, אתה יודע שעליך לכבוש את יצרך – אתה שומר על הטוהר שלך כנגד כל הסיכויים. ואולי, אם יתמזל מזלך, תזכה להיות גיבור-על מיוחד במינו – זה שהפך את שונאו לאוהבו. 


להמשך הקריאה, נא ללחוץ כאן



הארכיאלוג בחיים, בפילוסופיה, בקולנוע 
                                                     
מחיר קטלוג: 98 ש'
מחיר אחרי הנחה: 70 ש'
225 עמ'


הארכיאולוג מזמין אותנו לצאת להרפתקה, שהיא גם מסע חניכה מקודש, לבלוש אחר תעלומה מרתקת ולבוא במגע עם עולם על-חושי, מאגי, ססגוני, מלא ישויות קסומות ומסוכנות. מעל הכל, הוא מגלה לנו כמה העבר, שאותו חשבנו ל'מת', הוא תוסס ומלא חיים.
הארכיאולוג שלנו, כארכיטיפ של העצמי, אינו עוסק בדברים שהם ברומו של עולם עבור הארכיאולוג הרגיל כגון, תיארוך, שחזור ושימור. התיארוך הפחמני והמיון הקטלוגי המייגע מענין את הסבתא שלו. הוא לא מלומד רגיל. הוא שייך ל'מציאות האחרת' ונוטל בה חלק פעיל. בשבילו, העבר מרתק כי הוא מלא חיים ונוכח 'כאן ועכשיו'. הוא מעורב לגמרי בתוך ההווה. הדמויות של המיתולוגיה אינן יצירת הדמיון, הן חיות וקיימות.
הארכיאולוג הוא סוג של פסיכולוג ובלש מטאפיסי – הוא חוקר תעלומות הקשורות בשלבים מוקדמים יותר של התפתחות המין האנושי, ביצירות הילדות שלו. לדידו של הארכיאולוג שלנו, המיתולוגיה לא מתה כלל. אמנם, היא קבורה ומוסתרת במקומות שכוחי אל, בחפצים עתיקים, שונים ומשונים. תכופות, היא מוצנעת במקומות גלויים לעיני כל, מתחת לאפך, ודוקא משום כך, יש קושי אמיתי להבחין בה. אתה נדרש לאמץ 'זווית ראיה' בלתי שגרתית. חפצים אלו נושאים עמם לא רק ידע אלא גם עוצמה. הם משמרים בתוכם את אותה 'מאנה' – כח מאגי, שהיוצרים שלהם הפיחו בהם. 


להמשך הקריאה, נא ללחוץ כאן


הערפד - בחיים, בפילוסופיה, בקולנוע 
                                                    
מחיר קטלוג: 98 ש'
מחיר אחרי הנחה: 70 ש'
190 עמ'

בספר זה אנו פטורים מן הצורך להוכיח או להכחיש את קיומו העובדתי של הערפד. אין לנו סקרנות מיוחדת לאגדה, לפולקור או למעשיות עממיות, למרות העניין הרב שמגלה בהם סבתא שלנו. ואפילו הוא יצור זאולוגי של ממש, אנו מפקידים את מלאכת הקיטלוג המדעי והצייד שלו בידי מומחים לדבר.
אנו חוקרים אותו כאן רק כמטאפורה פסיכולוגית-רוחנית ודמות 'צל' של עצמנו. לאמור, הוא גילום של הנפש האנושית בראי הדמיון והאידיאה. הוא השתקפות, אולי מעוותת אך ססגונית, של היבטים מסוימים בתת מודע שלנו, האישי והקולקטיבי. הערפד הוא ארכיטיפ, כח פעיל ויצירתי בנפשנו.
ובכן, את מי אנו רואים שם באספקלריה הלא-מאירה של הספרות והקולנוע? מיהו 'הערפד הקטן' שבפנים, החוקר את עצמו בעזרת שיקוף-אטום אמנותי? האם למדנו ממנו משהו חדש על עצמנו? האם יש לו לדמון הזה מסר כלשהו, היפה לתהליך האינדיוידואציה שלנו? ושמא, זהו רק וידויו המזעזע של חולה נפש, המשעשע את עצמו באלימות ותאוותנות מינית דמיונית מתוך כפייה של תסביך שערורייתי?
ואולי, אין לנו כל הזדהות עם הערפד המתועב אלא דוקא עם הגיבור הצד אותו. שני אלו ירדו לעולם כרוכים זה בזה ככל צמד ארכיטיפי של 'אור וחושך' 'טוב ורע', 'משיח ואנטי-כרייסט'. אולי בפורים לא בא לנו להתחפש לדרקולה אלא דוקא לואן-הלסינג, באפי, בלייד או סאיה, שהם אימת הערפדים. הציידים האלו עשויים ללא חת והם יעשו הכל כדי להגן עלינו מפניהם ולחסל אותם.

 
להמשך הקריאה, נא ללחוץ כאן


הנדסה גנטית בחיים, בפילוסופיה, בקולנוע 
                                                    
מחיר קטלוג: 98 ש'
מחיר אחרי הנחה: 70 ש'
201 עמ'


מהפכה ביו-טכנולוגית עצומה נוקשת על דלתנו. היא כבר שינתה את חיינו לאין היכר, אך השפעתה על ילדינו תהיה כה קיצונית, שהיא יכולה להיחשב לפנטסיה טהורה. כרגיל, הברכה והאימה של הביולוגיה המודרנית כרוכות יחד והן תובעות מאיתנו בירור יסודי. בהיבט אחר, אנו חוזרים אל עולם המיתוס בעידכון מודרני. פעם ראשונה, שאנו מסוגלים להגשים את חזיונות המיתולוגיה בדרך מדעית, הנגישה לכולנו, לא רק ליחידי סגולה, חביבי האלים או גאוני המדיטציה.
בצדק, אנו מזהירים את עצמנו מפני 'קידמה', ואפילו היא מצויה תחת השגחה קפדנית. החדש מעצם טבעו מעורר התפעלות ותקוה אך הוא גם מעורר חששות כבדים. הוא עומד להפר את האיזון הקיים במציאות ועלול, מתוך רשלנות, מקרה ביש או פשע, לחולל אסון.
אחרי שפצחנו את סודות האטום הצלחנו לרכוש בעלות על אנרגיה עצומה, שעל כמוה לא חלמנו אפילו עד המשוואה המפורסמת של אינשטיין על זהות המאסה והאנרגיה. כאשר פענחנו את סודו של האלקטרון יצרנו בתאוצה מסחררת את עידן האלקטרוניקה, המחשבים והפריצה לחלל. בסוף המאה ה-20 פצחנו סוד גדול בהרבה מסוד האטום – הגנום האנושי. אנו יודעים היום את הסדר המדויק של כל שלושת מיליארד האותיות הכימיות בצופן הגנטי המיקרוסקופי שלנו. מכאן ואילך, השמיים הם הגבול... בעוד השאול פעורה מתחת רגלינו! אנו מסוגלים להתערב בצופן הגנטי ולהפוך לבוראים פשוטו כמשמעו של יצורים חדשים בטבע, משופרים בהרבה, או מפלצות לכל דבר. 


להמשך הקריאה, נא ללחוץ כאן



הקוסם בחיים, בפילוסופיה, בקולנוע 
                                                    
מחיר קטלוג: 98 ש'
מחיר אחרי הנחה: 70 ש'

201 עמ'

ארכיטיפ הקוסם מופיע בכל נפש, גם אם לא בעוצמה זהה; זה הניחן בכוחות על, החוקר את סודות הבריאה, המצוי במגע עם 'המציאות האחרת', איש המופתים והנסים, המסוגל להשיג את הלא יאומן.היום, שהעולם אימץ את המדע ואת מציאותו המכאנית ביסודה, אנו חשים געגוע עמוק אם לא לכוחות העל הרי לפחות לתחושת הקסם. אנו חשים צורך להחזיר לחיים את העומק והמאגיה, שדומה שהיו להם פעם.
מהו המסר של הקסם לחיינו? האם אנו חשים בקסם זה או חפצים להחזירו לעולם? האם יש לנו כוחות על או לפחות יכולת אלכימית לראות את הקסם המופיע בדברים כאשר הלב פתוח באהבה?
המילה 'קסם' עצמה חמקמקה, מהבהבת בין מימדים, נחבאת אל הכלים ומסרבת להגדרה חד משמעית. האם מדובר בתעלומה קשה לפיצוח או הילה של מסתורין הקורנת מהבלתי ידוע? האם זו חוויה של מעמקים כמו יש לכל יצור וחפץ מימד סמוי, נסתר מהעין, חיים חשאים, 'אחרים', שהוא שומר לעצמו בלבד?
ואולי כל מה שחורג מהשגרה והמוסכמה הופך לדידנו לתופעה ניסית, יוצאת כביכול מגדר הטבע? הנס הגדול היחיד, שאולי יש כאן, הוא כיצד מצליח יצור כה נבער מדעת כאדם לייחס לעצמו ידיעה מקפת כל עד שהוא מכריז על עצמו כפוסק הבלעדי על 'גבולות היש'.
דומה, הספקטרום של הקסם נמתח בין היוצא דופן, שכמוהו כנס גלוי, החורג מגדר הטבע, לחווית פליאה, היפה לעדיני הנפש ועמקני המחשבה, שאפילו השכיח והשגרתי ביותר הוא נס גלוי, מסעיר, שאי אפשר להסביר את קיומו אלא בגחמה אלוהית ברת מזל. 


להמשך הקריאה, נא ללחוץ כאן



הבלש בחיים, בפילוסופיה, בקולנוע 
                                                    
מחיר קטלוג: 98 ש'
מחיר אחרי הנחה: 70 ש'

257 עמ'


הבלש הוא גיבור מודרני מיסודו. הוא אינו דומה לאף דמות שהכרנו במיתולוגיה העתיקה. אין לו כוחות-על – רק חושים מפותחים כמו היה טורף המתחקה על הטרף. אכן, אם הוא מזכיר מישהו מן התקופה הקדומה, הריהו דומה לצייד השבט. הוא אינו צד לשם מחייה אלא כדי להגן על שבטו מחיות טרף מסוכנות, שהחלו לראות בבני האדם סוג של מזון או יצאו מדעתן. עליו לעלות על עקבותיהן וללכוד אותן, שלא ימשיכו להטיל חיתתן על בני הקהילה.
 הבלש כאיש החוק שייך לארכיטיפ הצדק, שכולנו נושאים בתוכנו כמצפון וחוש מוסרי. האנרגיה הארכיטיפית הזו רגישה מאין כמוה לעוול וחשה צורך עמוק לשמר את האיזון הקוסמי שבין 'החטא' ל'עונשו'. היא חפצה להגן על החפים מפשע ולהציל אותם מכל רע. היא מתעבת את הניצול, הטפילות, הזלזול בחיי הזולת. היא מזדהה בקלות עם הסובל על לא עוול בכפו ומוכנה להקרבה עצמית כדי להצילו.
הבלש המודרני נפעל מאנרגיה זו המוצאת בו את אחד מנושאי כליה הנאמנים, אביר שהתגייס לערוך את מלחמותיה בסדרה שלמה של אנשי בליעל ושדים מן השאול כדי לשמור על חיי חברה תקינים.
הפעם, הלוחם שלנו אינו מצויד בחרב אקסליבר – הוא מצויד בלמדנות וגאוניות שכלית, שלא פעם מתגלה כיעילה לא פחות מכח מאגי. הוא אינו מאמין שהצדק הקוסמי יעשה את מלאכתו בכוחות עצמו. תכופות, הוא אתאיסט, שאינו מאמין בהשגחה עליונה. הוא מאמין בכח המדע, ברציונליות ובאחריות אישית להתמודד עם המציאות הזו, החדורה אלימות. הוא חושב שהשכל לבדו יכול להתיר את כל התעלומות.
מעל הכל, הוא רוצה לראות נכוחה – לחשוף את האמת כהוויתה, תהיה אשר תהיה, ללא משוא פנים. 

להמשך הקריאה, נא ללחוץ כאן